نوشته شده توسط : باوفا

نادر علیدادی سلیمانی در گفتگو با مهر در کرمان اظهارداشت: کشفیات جدید در محوطه باستانی بم نشان از وجود تمدنی پنج هزار ساله در اطراف رودخانه این شهر تاریخی دارد.

وی با اشاره به وجود دو قبرستان باستانی در محوطه تاریخی بم گفت: در دو قبرستان این تمدن دو نوع تدفین متفاوت کشف شده است که شامل یک مرد و یک زن است که آثار کشف شده در این محوطه می تواند در شناخت این تمدن بزرگ بسیار نقش آفرین باشد.

سلیمانی دو اسکلت کشف شده در این قبرستان را سالم اعلام کرد و افزود: در کنار این اجساد اشیای مختلفی نیز دفن شده اند.

وی اضافه کرد: در یکی از این قبرها یک صدف وجود دارد که حاوی مواد رنگی است که برای آرایش زنان استفاده می شده است.

این باستان شناس ادامه داد: یکی از این تدفینها جنینی و دیگری طاق باز است که نشان از وجود عقاید مختلف در این حوزه فرهنگی دارد.

وی اضافه کرد: این تمدن یکی از اولین سکونتگاههای انسان در ایران بوده است که با توجه به نوع اشیاء یافت شده در این تمدن نشان می دهد که این مردم با سایر تمدنها از جمله تمدن جیرفت در ارتباط بوده است.

این باستان شناس افزود: این دوره از تاریخ مشخصا روستانشینی بوده است و از سفالهایی که در این منطقه پیدا شده مشخص است که مردم برای ساخت ظروف از چرخ سفالگری استفاده نمی کردند و در واقع در آن زمان چرخ سفالگری اختراع نشده است.

وی ادامه داد: تمدنهای کهن بیشتر در کنار رودخانه های قدیمی قرار داشته اند و این مساله در خصوص تمدن "ارت" در محوطه باستانی جیرفت در چند کیلومتری تمدن بم نیز صدق می کند.

سلیمانی در خصوص نوع کشف این تمدن بزرگ گفت: حین خاکبرداری در یکی از روستاهای خواجه عسکر بم این محوطه نمایان شده است و در جریان این خاکبرداری متاسفانه بخشی از محوطه نیز تخریب شده اما هم اکنون یگان حفاظتی در این محوطه مستقر است.

این باستانشناس ادامه داد: هم اکنون شش باستانشناس در این محوطه در حال کنکاش و بررسی این تمدن هستند.



:: برچسب‌ها: کرمان , بم , نرماشیر , شهرستان , جیرفت , استان کرمان , جنوب شرق , شهر5هزارساله بم ,
:: بازدید از این مطلب : 652
|
امتیاز مطلب : 158
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باوفا


کرمان - خبرگزاری مهر: رئیس اداره آب و فاضلاب ریگان از اجرای پروژه آبرسانی به 27 روستای این شهرستان خبر داد.

حسین زابلی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: شهرستان ریگان یکی از مناطق کم آب استان کویری کرمان محسوب می شود.

وی افزود: هم اکنون از 105 روستای ریگان 45 روستا به صورت سیار آبرسانی می شوند که دلیل اصلی آن عدم وجود لوله کشی و منابع آبی محدود است.

زابلی خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی به روستاهای ریگان در دستور کار قرار دارد و طی دو ماه آینده با اجرای این طرح 27 روستا تحت پوشش آب آشامیدنی سالم قرار می گیرند.

وی تاکید کرد با راه اندازی مجتمع آبرسانی منطقه کهور خشک مشکل آب آشامیدنی مردم حل می شود.
 
این مسئول ادامه داد:  برای اجرای این طرح یک میلیارد و 384 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
وی از حفر چهار حلقه چاه و نصب مخازن بتنی آب با ظرفیت هزار و 500 مترمکعب در این منطقه خبر داد.
  



:: برچسب‌ها: بم , ریگان , کرمان , آب آشامیدنی , بم , بم , بم ,
:: بازدید از این مطلب : 757
|
امتیاز مطلب : 127
|
تعداد امتیازدهندگان : 44
|
مجموع امتیاز : 44
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باوفا

 «قیصریه زرتشتیان»، دارای سه راسته بازار، کاروانسرا، قیصریه، حمام، آب انبار و مسجد است. این مجموعه در بین سال های ۱۲۷۷ تا ۱۲۸۴ هجری قمری (نزدیک به ۱۴۰ سال پیش) به وسیله شادروان «اسماعیل‌خان نوری اسفندیاری» نامور به «وکیل الملک» فرمانروای نیکوکار و سازنده‌ی کرمان در روزگار ناصرالدین شاه قاجار در شهر جدید بم پس از بیرون آمدن مردم، از ارگ و ایجاد شهر جدید بم ساخته شد.

 

«قیصریه» به محوطه‌های باز میان بازارها که در آن یک یا چند گذرگاه دیگر هم دارد، گفته شده است؛ مانند «قیصریه ملامحمد صالح» یا «قیصریه ابراهیم خان» در کرمان. زنده یاد «وکیل الملک» پس از ساخت این مجموعه، بازارها و کاروانسرا را در اختیار زردشتیان بم گذاشت.

با توجه به ارتباط نزدیکی که، میان زرتشتیان ایران و پارسیان هند وجود داشت و نفوذ پارسیان هند در کمپانی هند شرقی، این مساله به اقتصاد منطقه کمک فراوان کرد و تا اندازه ای باعث رونق از دست رفته قدیم بم شد. از این‌رو، این مجموعه به «قیصریه زرتشتیان» نامور شد.

در صورتی که مسجد و حمام هنوز به نام «مسجد و حمام وکیل» نامیده می‌شوند. قیصریه زرتشتیان نزدیک به سال‌های ۱۳۳۰ پابرجا بود.

در آن روزگار پس از مهاجرت آرام آرام زرتشتیان به شهرهای بزرگ‌تر و یا خارج از کشور، رفته رفته متروکه شد. آب انبار پیش از انقلاب و بخش شمالی کاروانسرا پس از انقلاب به وسیله‌ی شهرداری بم ویران شده بودند و شهرداری وقت می‌خواست همه‌ی مجموعه را ویران کند، اما این مجموعه که پس از ارگ بم بزرگ‌ترین جاذبه شهر بم بود به‌وسیله سازمان میراث فرهنگی نگهداری و بازسازی شد.
شوربختانه، این مجموعه در زلزله اخیر مانند دیگر بناهای شهر بم به شدت آسیب دیده و همراه با مجموعه بازارهای قدیمی و دایر شهر بم که در غرب قیصریه قرار داشته به‌طور کامل ویران شده است.



:: برچسب‌ها: ارگ بم , بم , کرمان , آثار تاریخی بم , آثار تاریخی کرمان ,
:: بازدید از این مطلب : 1370
|
امتیاز مطلب : 136
|
تعداد امتیازدهندگان : 43
|
مجموع امتیاز : 43
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باوفا


 

استان کرمان از استانهای قدیمی و تاریخی این مرز و بوم است که از حیث داشتن جاذبههای طبیعی و آثار تاریخی کمنظیر، جایگاه ویژهای دارد. ارگ معروف بم، برجستهترین میراث فرهنگی این استان، در شمال شرقی شهر بم واقع شده است.
  استان کرمان از استانهای قدیمی و تاریخی این مرز و بوم است که از حیث داشتن جاذبههای طبیعی و آثار تاریخی کمنظیر، جایگاه ویژهای دارد. ارگ معروف بم، برجستهترین میراث فرهنگی این استان، در شمال شرقی شهر بم واقع شده است.

در شهر کهنه بم، بهتر از هر جای دیگر میتوان ایدههای بارزی از یک شهرک سنتی ایرانی یافت که نشاندهنده بخش عمدهای از تحولات موجود در زمینه فنون ساخت و سیر تکوین و تکامل معماری اصیل ایرانی است و از این نظر منحصر به فرد می نمایاند. این راوی فرسوده از گذر دوران، بازگوکننده داستان تاریخ تمدن مردمان سدههای دور و دراز است؛ مردمانی که با بهره گیری از عنصر خشت که قرون متمادی با آن قرین بودند، الگویی بی بدیل را خلق و شگفت انگیزترین قلاع باستانی را به اندازه یک شهر کوچک شکل بخشیدند. این اثر گرانبها و مایه فخر ایران زمین، به واسطه قرار گرفتن در مسیر جاده بین المللی ابریشم، یکی از راههای مهم تجارت شرق و غرب محسوب میشود و به همین سبب در گذر اعصار اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

تا چندی پیش اطلاع دقیقی درباره هسته اولیه سکونت در آن در دست نبود و راجع به آن حکایات تاریخی گهگاه منتج به افسانه هم میشدند و به مدد متون کهن، پیشینه استقرار در آن به ۲ هزار سال پیش برمی گشت، اما با تکیه بر بررسی های مقدماتی اخیر هیات باستانشناسی پایگاه ارگ بم در این حوزه فرهنگی، استقرارهای اولیه آن به دوران باستان و حداقل برابر با هزاره چهارم پیش از میلاد میرسد که شاهد عینی این مساله تپه های باستانی متعدد در فاصله های نه چندان دور از ارگ هستند که در تعاملات فرهنگی با یکدیگر یکی از دیرینه ترین مراکز شهرنشین در ایران را شکل دادند و به این ترتیب محققان توانستند تاریخ مدون تری را درخصوص این شهر ارائه دهند.
مستند زنده معماری ایران با وسعت ۲۰ هکتاری بر فراز تپه ای طبیعی و مرتفع به طول ۶۱ متر به صورت قلعهای قد برافراشته و مصالح عمده آن مشتمل است بر خشت خام و گل که البته به ندرت در برخی قسمتها از سنگ، آجر و تنه درخت نخل نیز سود جسته است.

در حال حاضر بافتهای شناسایی شده در این محوطه باستانی عبارتند از: خندقی گرداگرد شهر، حصارها، دروازهها، برجهای نگهبانی متعدد، بازار، مساجد، تکیه، مدرسه، زورخانه، کاروانسرا، آب انبار، حمامهای عمومی و خصوصی، نانوایی، کارگاه روغنگیری، سابات جهودها، اصطبل، سربازخانه، آسیاب بادی، عمارت چهارفصل و حدود چندصد باب منزل مسکونی که هر یک در جای خود نهانگاه اطلاعات باارزشی هستند، اما در فرصت اندک ما، مجالی برای معرفی آنها نیست.

اگرچه مجموعه ارگ قدیم در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مسوولان هیچ گاه از حفاظت و احیای آن غافل نبوده اند، با این همه خشتهای طلایی در رویارویی با لرزشهای بیرحمانه زمین در پی زلزله معروف زمستان ۸۲ توان نیاورند و بخش اعظم ارگ به تلی از خاک مبدل و شهر تخریب شد.

پس از آن واقعه دهشتناک، تلاشهای مکرر و مصرانه مسوولان و هواداران میراث فرهنگی به ثمر نشست و منجر به ثبت بم و منظر فرهنگی آن به عنوان هفتمین اثر فاخر کشورمان در فهرست میراث جهانی شد و از آنجایی که بم ومنظر فرهنگی آن کماکان در فهرست میراث جهانی در خطر قرار دارند، لذا به سبب خارج کردن این مجموعه از این فهرست، پروندهای تهیه و به یونسکو ارسال شد و شرح اقداماتی که قرار بوده در این راستا به انجام برسند تا بم و منظر آن از فهرست جهانی در خطر خارج شوند، در این پرونده مورد اشاره قرار گرفته اند.

افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی ارگ بم در گفتگویی علیرغم این که از وقوع زلزله بهعنوان ضربه ای مهلک بر پیکره شهر، مردم و میراث فرهنگی یاد میکند، از جهاتی آن را عامل مهمی برای معطوف شدن بیشتر اذهان عمومی به ارگ و ثبت جهانی آن در فهرست میراث جهانی دانسته که در پی آن سبب آشکار شدن وجهه های مستتر بسیاری در آن شد و اطلاعات باارزشی را در اختیار متخصصان نهاد به طوری که فصل نوینی را در مطالعات باستانشناسی ایران رقم زد. 

این مسوول علاوه بر این که از حضور هیاتهای بین المللی همچون ایتالیایی و آلمانی خبر میدهد که به همراه تیمهای ایرانی به بازسازی و مرمت قسمتهایی از ارگ مشغولند، تلاش برای گسیل کردن مرمتگران فرانسوی و باستانشناسان ایتالیایی در سالهای آینده در محوطه را در برنامه کار پایگاه معرفی میکند که بخشهایی از رایزنیها نیز تاکنون به انجام رسیده، ولیکن نتیجه قطعی، مستلزم تلاشهای بیشتری از سوی مسوولان پایگاه این میراث جهانی خواهد بود.
ابراهیمی با رضایت از سرعت در روند بر افراشتن خشتهای این شهر خشتی، با اشاره به پایان یافتن مراحل آواربرداری بخش عامه نشین ارگ، از آغاز آواربرداری بخش حاکمنشین سخن میگوید که در پس همه این کارکردها، در مسیری قرار گرفتهاند که با رعایت ضوابط حفاظتی و مرمتی و با توجه به منشورهای بین المللی با تمام انرژی به سمت نمایان ساختن چهره ارگ پیش از زلزله پیش خواهند رفت.



:: برچسب‌ها: ارگ بم , بم , کرمان , آثار تاریخی بم , آثار تاریخی کرمان ,
:: بازدید از این مطلب : 721
|
امتیاز مطلب : 123
|
تعداد امتیازدهندگان : 38
|
مجموع امتیاز : 38
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باوفا

شهرستان نرماشیر به نقشه تقسیمات کشوری اضافه شد

دولت با توجه به ویژگی‌ها و بافت جغرافیایی منطقه، شرایط، امکانات و تقاضاهای مردمی با تشکیل شهرستان جدید نرماشیر در استان کرمان موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362- با ایجاد شهرستان نرماشیر به مرکزیت شهر نرماشیر از ترکیب بخش های بخش مرکزی مشتمل بر دهستان‌های رود و عزیز آباد و بخش رواداب مشتمل بر دهستان‌های روداب شرقی و مومن آباد در تابعیت استان کرمان موافقت کرد.
بر اساس این مصوبه، بخش بروات به مرکزیت شهر بروات از ترکیب دهستان‌های کرک و نارتیج و روداب غربی در تابعیت شهرستان بم ایجاد می شود.
همچنین دهستان مومن آباد به مرکزیت روستای مومن آباد مشتمل بر روستاها مزارع و مکان‌های نخلستان، دیوار، ناصرآباد، محمدآباد شیخ، مومن آباد، زین آباد، گذرگاه ابوالفضل، منبع آباد، مهدی آباد، باقرآباد و حجت آباد در تابعیت بخش روداب شهرستان بم ایجاد می شود.
بر این اساس، دهستان روداب غربی از بخش روداب شهرستان بم منتزع و به بخش مرکزی همین شهرستان الحاق می شود.
روستاها، مزارع و مکان‌های حسن آباد بالا، احمد آباد، عباس آباد، دامداری، قلعه بالایی، محمدآباد، رحمان آباد، سلیمان آباد، شهید اتحادی، اکبر آباد، دارستان، الله آباد، قدمگاه حضرت امیر، علی آباد، یزدان آباد و انبار از دهستان کرک و نارتیج بخش مرکزی شهرستان بم منتزع و به دهستان‌پشت رود از توابع بخش نرماشیر شهرستان بم الحاق می شود.
همچنین خط مرزی بین دهستان‌های کرک و نارتیج و دهستان حومه از توابع بخش مرکزی شهرستان بم اصلاح می ‌شود.

 

 



:: برچسب‌ها: کرمان , بم , نرماشیر , شهرستان , جیرفت , استان کرمان , جنوب شرق , ,
:: بازدید از این مطلب : 1006
|
امتیاز مطلب : 151
|
تعداد امتیازدهندگان : 48
|
مجموع امتیاز : 48
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باوفا

نشسته ماه بر گردونه عاج .
به گردون مي رود فرياد امواج .
چراغي داشتم، كردند خاموش،
خروشي داشتم، كردند تاراج

مشيري



:: بازدید از این مطلب : 699
|
امتیاز مطلب : 118
|
تعداد امتیازدهندگان : 40
|
مجموع امتیاز : 40
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1389 | نظرات ()